Kategória: Postupy ako začať
Dnes trošku preskočíme poradie tvorby stránky. Hlavne preto, že potrebujeme poznať trochu teórie skôr ako sa pustíme do vlastnej tvorby stránky, aby sme potom vedeli, na čo si máme pri tvorbe stránky dávať pozor.
Sitemap povie vyhľadávačom štruktúru vašich stránok bez toho aby ich vyhľadávače samé prácne objavovali. V skutočnosti existujú dva typy súborov sitemap, html mapa a xml. Oba typy obsahujú zoznam adries ktoré vedú na podstránky vašej web stránky.
Html mapa obsahuje organizovaný zoznam kódovaných textových odkazov na dôležité podstránky. Príklad html mapy si môžete pozrieť tu: html sitemap.
XML sitemap obsahuje štruktúrovaný xml zoznam adries, ktorý ukazuje na všetky podstránky na vašej stránke, ktoré chcete aby vyhľadávače videli. Príklad XML Sitemap môžete vidieť tu: xml sitemap.
Ak máte nejaké znalosti o html môžete html mapu vytvoriť aj pomocou textového editora.
Vytvorenie xml mapy stránok je považované za jeden zo SEO postupov. XML súbor môžete vytvoriť opäť ručne alebo za pomoci xml sitemap generátora. Po zadaní v Gooogli dostanete množstvo online nástrovoj ktoré môžete použiť.
XML sitemap sú užitočné, pretože môžu obsahovať metadáta pre rôzne typy obsahu vašich stránok ako obrázky, videa, správy ale aj zdrojového kódu. V rámci xml súboru môžete určiť dátum kedy bol záznam naposledy aktualizovaný. Vyhľadávače tak môžu vedieť, či je aktualizácia obsahu potrebná. Definovať môžete frekvenciu prehodnocovania súboru pre vyhľadávače ako aj rôzne stupne priority každého záznamu. Pre domovskú stránku sa priraďuje najvyššia priorita.
Dôvody prečo pridať sitemap na vašu stránku
Posielajte vyhľadávačom svoju XML Sitemap
Spomeňme iba Google a Bing, keďže sú najviac používanými vyhľadávačmi v dnešnej dobe a v našich končinách. Apropo Yahoo používa Bing pre indexáciu svojho vyhľadávania. Takže to čo podsunieme Bing-u bude mať aj Yahoo.
Odosielanie na Google
Ak ste tak ešte neurobili, najvyšší čas urobiť si účet na http://www.google.com/webmasters/tools a podľa inštrukcií pridať svoju adresu do zoznamu spravovaných web stránok. Najskôr musíte overiť že ste skutočne vlastníkom, systém vás bude krok za krokom navigovať. Následne v konfigurácii servera kliknite na sitemap a potom na pridať. Sitemap si pred tým fyzicky nakopírujte najlepšie do hlavného podadresára vašej web stránky. Po odoslaní súboru sa vám budú zobrazovať informácie o tom ktoré podstránky sú indexované.
Odoslanie na Bing
Obdobne si vytvorte účet na adrese https://ssl.bing.com/toolbox/webmaster. Pridajte vašu web stránku a overte že ste jej majiteľ. Kliknite na sitemap a potom na pridať. Výsledok je rovnaký ako pri google – efekt pochopiteľne podstatne menší.
Pár ďalších tipov
Ak máte viac ako jeden súbor sitemap pre jednu doménu, odporúčam vytvoriť jeden súbor, ktorý bude obsahovať zoznam týchto sitemap súborov. Vyhľadávače si s tým poriadia tak, že adresy navštevujú postupne ako dostanú nejaký zoznam, ak dostanú odkaz na zoznam presunú sa naň.
Ak ste si xml sitemap už nahrali na váš server, dajte si pozor aby súbor robots.txt nezakazoval prístup do adresára kde je súbor umiestnený. Najlepším spôsobom je dať sitemap do hlavného adresára, prípadne povolenie otvárať súbor pridať rovno do súboru robots.txt.
Teraz keď viete ako na vytvorenie súboru sitemap, ako ho nahrať na server a podstrčiť vyhľadávačom ostáva už len sledovať, ako budú vyhľadávače vďaka nemu efektívne spoznávať vašu stránku.
Ak sa Vám zdá byť tento článok užitočný, dajte ho zdieľať svojim priateľom.
Ostatná aktualizácia: utorok, 24. apríl 2012, 09:05
Prečítané: 3579x
Kategória: Postupy ako začať
V dnešnej dobe je obrovské množstvo ponúk na web hostingové služby. Žiaľ veľa z nich je ako keby prevádzkovateľ stánku na rýchle občerstvenie niekde na stanici tvrdil že je hypermarket v krajskom meste.
Na odpoveď ako si správne vybrať je viac odpovedí, v zásade sa ale budeme uberať opäť tromi smermi. Jeden je pohľad zvonka, „či nie sme ozaj na stanici" a druhý pohľad je zvnútra, kedy musíme zistiť či sortiment je skutočne tak rozsiahly že má právo sa nazvať „hypermarketom" a posledný tretí pohľad je pohľad na kvalitu ponuky a či sa nám po jeho kúpe „iba nepokazí žalúdok".
Takže teraz keď už vieme na čo si máme dávať pozor sa pozrime na jednotlivé pohľady podrobnejšie.
Prvý pohľad
V prvom rade si povedzme ako funguje web hosting. Web hosting na to aby bol správne „napojený" do internetu potrebuje kvalitné prenosové linky do takzvanej chrbticovej siete, najčastejšie označovanej ako NIX alebo SIX. Ak vám bude niekto tvrdiť že má server priamo v prístupovom bode je to zle = je to možno pravda ale zároveň to znamená že má jeden server a nemusíme snáď ani pokračovať ak si predstavíme že ten jeden server sa pokazí.
Riešením je teda samostatná serverová miestnosť, kde sú na rôznych serveroch web stránky, na iných maily a na ďalších databázy. Web stránky sú v podstate dátové úložisko a servery potrebujú hlavne dostatočný priestor a rýchly prístup k nemu, databázový server musí byť nastavený na vysoký výkon a mailové servery zas na vyššiu dostupnosť. Navyše ak sú takto podelené lepšie sa v prípade výpadkov rieši údržba. Okrem toho je samozrejme najlepšie riešenie ak poskytovateľ má viac z každých serverov.
Vlastná serverová miestnosť(budova) sa potom pripája do SIX, NIX jednou alebo viacerými linkami. U nás sa táto položka volá „multi konektivita" čo v našom prípade znamená, že aj kanálov cez ktoré sa do chrbticovej siete internetu pripájame je viac, nie sú vedľa seba a sú navzájom zálohované.
Dôležité je samozrejme pamätať na vonkajšie vplyvy. Pre prípad výpadku energie hľadajte pri položkách napájanie niečo ako v našom prípade diesel agregáty (opäť ich je viac), ktoré generujú energiu v prípade výpadku a palivo v zásobe je vždy na minimálne 10 dní prevádzky.
Posledný pohľad, skontrolujme si kto sa skrýva za hostingom, či je to seriózna firma prípadne ako dlho existuje podľa výpisu z obchodného registra. Ak potrebujete ešte silnejšie argumenty, na internete si už dnes môžete overiť či firma nie je dlžníkom napríklad na poistnom.
Takýmto spôsobom vieme teda eliminovať prvý pohľad, aby sme nenaleteli dákemu podomovému predajcovi ale aby sme si vybrali serióznu firmu.
Pohľad druhý
Pozrime sa na to z pohľadu prečo si web hosting kupujeme a čo chceme po jeho kúpe. Tak poslednou inštanciou bude asi fungujúca web stránka. Okrem toho budeme potrebovať vlastný web hosting no a ešte pred tým je to samozrejme registrácia domény.
Niekoho kto vám vie vytvoriť web stránku by vám mal poskytovateľ hostingu vedieť odporučiť. Ak to tak nie je, je diskutabilné, či služby ktoré poskytuje nie sú iba „predám a o viac sa nestarám".
V dnešnej dobe je už celkom bežným štandardom, že súčasťou web hostingu sú rôzne nástroje. Napríklad že užívateľ si sám môže vytvoriť stránku, že súčasťou sú predinštalované systémy ako napríklad redakčné systémy, eshopy, diskusné fóra a desiatky iných. Sú bežným štandardom a sú súčasťou webhostingu! Ak ale natrafíte na niekoho kto túto službu bude poskytovať za poplatok, zamyslite sa nad jeho serióznosťou.
Na druhej strane poskytovateľ web hostingu by Vám mal vedieť registrovať doménu. V tomto prípade je dobré pozrieť sa na to, či vie registrovať iba slovenské domény, alebo vie registrovať aj iné domény (cz, eu, at, hu, pl, com, net a pod.)
Ak toto všetko váš poskytovateľ hostingu vie, máte istotu že chce byť vašim partnerom a nie iba vám predať nejakú službu.
Pohľad tretí
Kvalita poskytovanej služby v prípade web hostingu je veľmi diskutabilná. Nie je možné povedať toto je kvalitná služba a po dvoch dňoch budete mať výpadky. Najlepším spôsobom je možnosť, že ak požiadate poskytovateľa a hosting na skúšku, nebude sa zdráhať poskytnúť vám takúto službu. Dostatočným časom na overenie funkcionality je zvyčajne jeden týždeň.
Ak sa Vám zdá byť tento článok užitočný, dajte ho zdieľať svojim priateľom.
Ostatná aktualizácia: štvrtok, 05. apríl 2012, 11:15
Prečítané: 2047x
Kategória: Postupy ako začať
Ak teda už máte svoju web stránku a chcete ju zmeniť alebo si práve plánujete vytvoriť novú s našim portálom to bude hračka. Na našej stránke nájdete informácie o tom čo budete na prevádzku web stránky potrebovať, aká stránka je pre vás najvhodnejšia, ako si ju vyrobiť jednoducho a rýchlo (a ak ste trochu technický typ tak dokonca aj sami bez cudzej pomoci), a nakoniec aj ako s vašou novou stránku zarábať a ako ju spropagovať.
Pozrime sa teraz na to čo je najdôležitejšie. Pred začiatkom je väčšinou dobrá kvalitná príprava. Odpovedzte si na niekoľko otázok, ktoré potom majte stále na pamäti:
Ďalším krokom je uvedomiť si, či si chcete stránku robiť sami, alebo ju nechať robiť špecializovanej firme. Kým v minulosti by ste si aj najjednoduchšiu stránku nechávali robiť na kľúč v špecializovanej firme, dnes sa hranica výrazne posunula a aj jednoduché redakčné systémy alebo eshopy si viete vytvoriť a spravovať sami.
Ak sa teda pohrávate s myšlienkou že sa do "toho" pustíte sami, nemusíte sa obávať, ste na správnom mieste. Sledujte naše články, nové pridávame každý deň. Ak nechcete niečo zmeškať, prihláste sa na ich odber. Ak budete rady a články považovať za hodnotné budeme radi ak ich budete zdieľať so svojimi priateľmi.
Na budúce sa pozrieme ako si vybrať správny názov web stránky.
Ak sa Vám zdá byť tento článok užitočný, dajte ho zdieľať svojim priateľom.
Ostatná aktualizácia: štvrtok, 15. marec 2012, 16:56
Prečítané: 4702x
Kategória: Postupy ako začať
Doména je meno web stránky, podľa ktorej vašu stránku nájdu ostatní užívatelia internetu ale aj vyhľadávače ako napríklad google, bing, yahoo. Ak sa chcete dozvedieť o princípoch domény viac, pozrite si časť "teminológia - doména".
Ako majiteľa stránky je pre vas podstatných viac informácií.
1. Pri tvorbe mena si predstavte že vy ste na strane užívateľa internetu a chcete hľadať presne to, o čom má byť vaša stránka. Aké slová by ste hľadali? Je dobre si tieto slová spísať, i keď ich pri tvorbe domény nepoužijeme, istotne ich využijeme neskôr. Porozmýšľajte či Vás ľudia majú nájsť podľa mena vašej firmy alebo radšej podľa produktov či služieb.
2. Uvedomte si, že príliš dlhý názov sa dá ťažko zapamätať. Na druhej strane vyhľadávače majú názvy domén "najradšej" a počas prehľadávania internetu im prideľujú najvyšší význam. Skúste preto voliť názov domény tak, aby niečo znamenal aj pre vyhľadávače.
3. Kontrolujte názov vami preferovaných názvov priamo na internete. Ak už existujú mate smolu, ak nie, ste na dobrej ceste. Ak si myslíte že by sa vašim užívateľom ale aj návštevníkom páčilo viac názvov, porozmýšľajte aj o registrácii alternatív. Už dnes si viete vybrať hosting k základnej doméne, kde máte pridané domény už v cene a viete ich elegantne a zdarma zaparkovať k jednej hlavnej doméne. Navyše si ich môžete presmerovať na hlavnú doménu a tak ak niekto zadá do vyhľadávača vašu zaparkovanú doménu, bude presmerovaný na vašu hlavnú stránku.
4. Pri výbere domény si skontrolujte, či rovnaká doména neexistuje s inými koncovkami (*.sk; *.cz; *.eu; *.com ...). Ak viete že časom chcete ponúknuť zákazníkom rovnakú službu v Čechách, prípadne v rámci EU je dobré si doménu zaregistrovať vopred a zaparkovať do doby, kedy ju začnete aktívne používať. Neodkladajte to na neskôr, platí zásada, že na to aby ste mohli expandovať potrebujete fungovať doma, ale v momente keď už fungujete doma vie o vás aj vaša konkurencia a ak nemáte registrované zahraničné domény, vedia vás celkom dobre predbehnúť a domény presmerovať na svoju stránku.
5. Pri nákupe domény používajte overených registrátorov. Ak oslovíte niekoho kto registroval pár domén, pokojne sa môže stať, že sa jedného krásneho dňa rozhodne že začne podnikať s niečim iným. Vás sa to dotkne v momente ak budete chcieť meniť niečo na doméne alebo budete mať zaplatiť ďalší ročný poplatok a nebudete mať komu. Ak si neviete rady pokojne nás kontaktujte priamo, mailom, telefonicky - naši pracovníci Vám radi pomôžu, od vhodného výberu domény až po jej registráciu.
Urobme si teda príklad:
1. Prevádzkujeme službu - montujeme kuchynské linky a k tejto službe chceme web stránku so základnými informáciami o nás. Ak by sme boli zákazníci, tak by sme do googlu napísali niečo ako - kuchyne, kuchynské linky, montáž, montáž kuchýň doma a podobne.
2. Alternatívami sa javia názvy, ktoré budú obsahovať naše kľúčové slová, a teda napríklad: montaz-kuchynskych-liniek.sk; montujeme-kuchyne.sk; montaz-kuchyn.sk a podobne.
3. Najlepšou alternatívou by bola voľba montazkuchyn.sk, v čase písania tohoto článku už ale bola doména obsadená. To že k doméne neexistuje web stránka ešte neznamená že doména neexistuje. Naistejšie je ísť na stránku sk-nic.sk a do políčka "Hľadať doménu" napísať názov ktorý chceme. Tak napríklad zistíme že voľná by bola montaz-kuchyn.sk - teda s pomlčkou. Zistíme že táto doména je voľná (teda v čase písania článku bola).
4. Keďže v zahraničí neplánujeme podnikať, iné prípony v tomto prípade nekontrolujeme.
5. No a nakoniec si dáme pozor na registrátora, ak oslovíte nás, nič nepokazíte, stovky registrácií nás zaväzujú.
Ak sa Vám zdá byť tento článok užitočný, dajte ho zdieľať svojim priateľom.
Ostatná aktualizácia: piatok, 23. marec 2012, 15:26
Prečítané: 2545x